665 46 80 17
logo EnClaveDANZA

La Compañía

EnClaveDANZA, compañía dirigida por la brasileña Cristina Masson que integra artistas de distintas nacionalidades en torno a “las sorprendentes posibilidades del cuerpo”. Esta compañía comienza sus actividades sobre el año 2000 a partir de trabajos de colaboración entre el pintor canario Nacho Ramírez y Cristina Masson. En sus obras hibridan disciplinas como la literatura, la pintura y el video experimental. El primer trabajo representativo en este sentido fue la obra Fatum, esta investigación abrió caminos para el video y la performance. FATUM fue estrenada en Montpellier y Madrid.
“Nos interesa investigar sobre el movimiento contemporáneo, y me fascina captar un gesto fortuito acaecido por error o acierto”. Cristina Masson

Directora, EnClaveDANZA

About EnClaveDANZA. The Company

EnClaveDANZA is a company run by Brazilian artist Cristina Masson (100 LATINOS PRIZE MADRID 2010 for her career as a dramatist, dancer, and choreographer; recognition by the Miguel Hernandez Foundation). It incorporates artists from a range of different nationalities based on the surprising possibilities of their bodies. The company started its activities in the year 2000 as a result of proposals made together with the painter and video artist Nacho Ramírez from the Canary Islands. In the plays by EnClaveDANZA disciplines like literature, painting, and experimental video all come together.

The first play representative of their work was “FATUM”, premiered in Montpellier and Madrid.

Afterwards came “AUSENTE EN NEGRO” [‘Absent in Black’] reminiscent for the spectator of the unsettling carnal canvases by Hieronymus Bosch and Francis Bacon, “QUERIDO ANTOINE” [‘Dear Antoine’] (the choreographic movements are imbued with Jean Paul Sartre’s literature, and “LA NOCHE” [‘The Night’] (the audio visual techniques confuse wakefulness with sleep, and the real with the oneiric).

EnClaveDANZA often engages in a cooperative relationship with other companies like:

_ LARUMBEdanza Company, which it has shared the “3WOMEN” project with. The Show is created in Residencia Teatros del Canal 2015.

_ Theater Company Nothing in the Fridge in the play “ALMA” (SOUL), from the director Arturo Turón. Cristina Masson, director of EnClaveDANZA has a special participation as a choreographer and dancer.

_ COMPLUTUM Company on the project “FRAGILE”, which incorporates the work by four choreographers on the international stage about the theme of human fragility. Performance “LIPS” in the NEW FAIR GALLERY.

_ Creative Arts Space, a company incorporating people with physical disabilities.

ATACAMA (Rom), Andrágora (Mexico), Company e-Motion from L´Aquila (Italy).and others…

Since 2012, it has been associated with the production ES.ARTE, which it performs shows and joint projects with, being the last dive of the Festival of New Creation, that will be presented to the public in October 2017, LDC FESTIVAL-A PLACE TO SHARE.

For the last years together with the producer ES.ARTE they have participated in the aid programmes from the Madrid Community and INAEM with their productions in theatres and festivals.

EnClaveDanza withholds their belief in multidisciplinary work, and in collective creation searching for aesthetic values that heightens the audience’s awareness of their message. The company’s creative process often finds itself ruled by chance, using improvisation to dive into the depth of chaos and salvage spaces of habitability.

“Our research interest is all about contemporary movement, and I am fascinated to capture a fortuitous expression, whether it happens by failed or skilful move.” (Cristina Masson).

En Ausente en Negro, por ejemplo,”acuden a la memoria del espectador las imágenes inquietantes de El Bosco y Francis Bacon. En Querido Antoine, la atmósfera se envuelve por La Náusea de Jean Paul Sartre. Y en La Noche, las técnicas audiovisuales confunden la vigilia con y el sueño, lo real y el onírico. Su última obra, …No Vacía…, rinde homenaje a Miguel Hernández, fugaz genio de la poesía española … donde dos bailarinas y un actor-bailarín prestaron sus cuerpos a “las aladas almas de las rosas”, entre otros versos.” (John Rojas – periodista). Actualmente, junto a ES.ARTE, colabora con la Compañía de Teatro Nada en La Nevera en “ALMA”, del director Arturo Turón. Cristina Masson, directora de EnClaveDANZA tiene una participación especial como coreógrafa y bailarina. En 2015, junto a ES.ARTE y la compañía LARUMBEdanza, será Compañía Residente en el Centro Danza de los Teatros del Canal de Madrid para la creación de “3MUJERES”. Simultáneamente EnClaveDANZA está inmersa en un proyecto con la compañía mejicana Andrágora. Junto a la Productora ES.ARTE ha participado en los últimos años de los programas de Ayudas de la Comunidad de Madrid y del INAEM, participando en Teatros y Festivales con sus producciones. EnClaveDANZA mantiene un ideal de trabajos multidisciplinar, cree en la creación colectiva buscando valores estéticos que eleven la consciencia del público a que se dirige. El proceso de creación de la compañía se encuentra muchas veces gobernado por el azar, teniendo la improvisación como herramienta para bucear en el caos buyente y rescatar espacios de habitabilidad.